SISTEM EKONOMI TRADISIONAL
PENGENALAN
Sistem ekonomi Melayu tradisi amat berlainan daripada sistem yang dibawa oleh British. Dalam sistem ekonomi Melayu, masyarakat Melayu berteraskan sistem ekonomi sara diri. Cuma setelah kehadiran dan penaklukannya terhadap negeri-negeri Melayu sistem tradisi ini telah bertukar kepada sistem ekonomi komersial. Walaupun begitu, sifat-sifat ekonomi komersial pernah juga dijalankan oleh masyarakat sebelum kedatangan penjajah barat. Cuma ia dijalankan secara kecil-kecilan sahaja.
Sistem Ekonomi Sara Diri
Sistem ekonomi sara diri dari segi
konsepnya ialah satu sistem pertanian sara hidup. Dalam konteks sistem ini
barangan pertanian yang dikeluarkan ialah barangan untuk kegunaan keluarga
sahaja. Ia tidak berfokuskan kepada lebihan pengeluaran. Ini berbeza dengan
sistem pertanian komersial yang berfokuskan lebihan pengeluaran. Hal ini kerana
dengan bahan pengeluaran yang berlebihan itu, usahawan yang mengusahakan boleh
menjual dan mendapatkan keuntungan. Mengapakah masyarakat Melayu tradisi tidak
menjuruskan sistem ekonominya ke arah sistem ekonomi komersial? Dalam menjawab
persoalan ini pelbagai faktor perlu diambilkira. Ia perlu dilihat dari aspek
sistem kerja, sistem pemilikan tanah, sistem kenegaraan, teknologi yang
digunakan, hubungan petani dengan dunia luar, dan sumber pertanian.
Dari aspek sistem kerja, petani
yang menggerakkan kerja pertanian berasaskan sistem kekeluargaan. Ia tidak
melibatkan orang lain. Dengan sistem ini sebuah keluarga mengusahakan pertanian
mereka sahaja. Mereka tidak melibatkan orang lain. Dengan kata lain mereka
boleh mengusahakan tanah mereka atau tanah tuan mereka dengan keluarga mereka
sahaja. Sebagai kesan daripada konsep ini mereka tidak perlu memikirkan untuk
membayar upah kepada orang lain. Melalui cara ini mereka sekadar memuaskan hati
dengan keperluan bagi keluarga mereka. Oleh itu, konsep lebihan untuk mencari
untung tidak pernah difikirkan ( Amarjit Kaur. 1991; Ishak Shaari. 1991).
Dalam aspek sistem kenegaraan ia
melibatkan sistem serah dan sistem kerah. Kita ketahui bagaimanakah caranya
sultan berperanan dalam mengketengahkan kekeramatan dan kemuliaan. Ia
ditunjukkan melalui ilmu yang dimiliki, alatan, restu mahupun lambang-lambang
kekuatan lain dan selalunya dihubungkan dengan ketuhanan. Oleh itu ia dapat
menggerakkan rakyat untuk menyatakan kesetiaan dan ketaatannya. Untuk
menunjukkan kesetiaan dan ketaatan inilah para petani terutama orang lelaki
dipaksa bekerja untuk sultan mahupun pembesar. Selalunya kerja-kerja dalam
sistem ini bukan sahaja melibatkan bidang pertanian, tetapi merangkumi pelbagai
bidang lain. Ia pula dilakukan tanpa mempunyai ketetapan yang tetap. Oleh itu,
jangka masa yang tidak tentu menyukarkan kerja-kerja pertanian yang hendak
dijalankan.
Selain daripada menunjukkan ketaatsetiaan dalam corak menyerahkan
diri untuk kerja-kerja sultan, para petani juga diikat dengan sistem serah.
Dalam hal ini para petani perlu menyerahkan sama ada lebihan hasil, barangan,
keperluan dan lain-lain bahan untuk sultan. Ini bagi menunjukkan kesetiaan dan
ketaatan. Ishak Shaari ( 1991 ) menyatakan sistem serah ini lebih teruk
daripada sistem kerah. Ia membuatkan rakyat berasa bimbang bahawa lebihan
mereka akan dirampas oleh sultan atau pembesar tempatan.
Keterbatasan hubungan antara petani
dengan dunia luar boleh menyumbangkan kemampuan petani untuk mengubah corak
pertanian mereka. Biasanya hubungan dagangan hanya dilakukan oleh para pembesar
dengan tidak memberi peluang kepada petani untuk menjalankan urusan
perdagangan. Sebab itulah kalau dilihat daripada aktiviti kerja yang dijalankan
oleh masyarakat Melayu sebahagian besarnya adalah berteraskan sektor pertanian.
Mereka tidak dapat melihat peluang-peluang yang ada dalam aspek perdangan.
Biasanya aspek ini dibolot oleh pembesar-pembesar atau sultan.
Keterbatasan ini
jugalah yang menyebabkan orang-orang Melayu tidak dapat melihat kebaikan
sistem-sistem yang cuba dilaksanakan oleh orang-orang Inggeris. Kita harus akui
ada sistem yang dibawa Inggeris boleh memecahkan kebuntuan dan kemiskinan orang
Melayu. Hal ini boleh dilihat daripada mengasingkan konsep ketuhanan yang ada
pada sultan dan mengendurkan ketaatan yang membabi buta. Ini didasarkan
sebenarnya konsep komersial telah lama dijalankan, cuma ia diboloti oleh
orang-orang yang mempunyai hubungan dengannya. Keadaan ini jauh berbeza dengan
sikap petani dan orang barat yang mengamalkan sikap keterbukaan dan menerima
revolusi sama ada revolusi pertanian dan industri. Hal ini kerana pada waktu
itu mereka menjuruskan pemikiran mereka ke arah pemikiran inkuiri dan sentiasa
ingin tahu berkenaan alam dan memangkinkan ilmu untuk kesejahteraan hidup.
Inilah sebenarnya yang menjayakan Islam dan akhirnya hal ini jugalah yang
ditinggalkan oleh Islam.
Keadaan ini telah menyebabkan para
petani menjalankan ekonominya secara kais pagi makan pagi, dan kais petang
makan petang dengan menjalankan pertanian secara kecil-kecilan khususnya dalam
penanaman padi dengan padi huma dan sawah, mencari hasil hutan seperti
buah-buahan hutan ,rotan serta akar kayu bagi ubatan tradisi, perternakan ayam
itik, menangkap ikan di sungai dengan cara memancing ataupun memasang lukah
yang tidak begitu produktif untuk hasil ekspot, dan pelombongan dengan cara
mendulang. Usaha-usaha ini dijalankan hanya bagi menampung kehidupan dan tidak
wujud satu pengkhususan kerja serta matlamat pengeluaran bagi tujuan ekspot.
Oleh itu, petempatan masyarakat melayu banyak terdapat di pinggir-pinggir hutan
dan sungai kerana di situlah banyak sumber bagi mereka menampung kehidupan
seharian.
No comments:
Post a Comment